Tilaa Perjantairesepti

Tilaa perjantaireseptit suoraan sähköpostiisi.
* Pakollinen tieto

MERTEN KULKIJA

Pienestä pitäen olen saanut hyvää oppia merenkulusta isoisältäni, isältäni ja enoiltani. Merikapteeneja ja luotseja sukumme täynnänsä. Ilokseni poikani jatkaa geeniperimää tältä osin. Opin myös aikuisiällä muutamia perussääntöjä aiheesta pikkuserkultani URPOSEN HESSULTA. Purjelaivoillakin maailman meriä seilannut ammattimies. Takavuosina meillä oli Ahvenanmaan reunalla Iniössä vanha kalastajatila, jossa käytiin ahkerasti. 8-9 kk vuodessa, jos jäät vain sallivat. Elettiin itsenäisyyspäivän aikoja ja Hessu oli Iniössä yksin kalastamassa pienellä keltaisella Tipitii-nimisellä Hurrican-veneelläni. Kun hän lähti paluumatkalle Naantaliin illan suussa, hämärän jo laskeutuessa, hän soitti minulle talon lankapuhelimesta - kännyköitä silloin ei ollut - ja kertoi lähtöajan ja reitin. Hessu toimi kuten oli opettanut.

Jäin odottamaan. Normaalisti matka kesti noin puolitoista tuntia. Kun kolme tuntia oli kulunut, kokosin pienen kaveriporukan ja lähdimme pienellä Ina-troolarilla matkaan. Pimeys laskeutui ja alkoi voimakas lumisade. Ajoimme normaalia reittiämme ja valonheittäjää käyttämällä tarkistimme reitin varren saaret ja karikot. Ajoimme koko yön. Onneksi aluksella oli tutka, sillä välillä näkyvyyttä oli lumisateen vuoksi vain muutama metri. Pakkanenkin alkoi kiristyä. Aloin huolestua tosissaan.

Aamun valjetessa saavuimme takaisin Naantaliin. Soitin senaikaisen Nokian edeltäjän, Soneran omistajan Jouko Nordellin autokuskille. Hänen toimenkuvaansa kuului myös yrityksen helikopterin lentäjän toimi. Hän tunsi myös Hessun, kun olimme aikanaan yhdessä ajaneet Jouko Nordellilta ostamallamme m/s Anna nimisellä aluksella Etelä-Ruotsiin. ” Hessu on pulassa. Voitko tulla apuun?" Puolen tunnin kuluttua Saloran helikopteri laskeutui Naantalin Kuparivuoren laelle, aivan koulun viereen. Lapsilla oli ohjelmaa. Kaupungilla huhuttiin, että minä ajoin kopteria. Johtunee siitä, että istuessani koneeseen, laitoin kuulokkeet korvilleni. Se oli metelin takia välttämätöntä.

Lähdimme kahdestaan ajamaan kohti Iniötä. Ensin tavanomaista reittiä pitkin. Hessua eikä Tipitiitä näkynyt. Pelkäsimme jo pahinta. Otimme tähtäimeksi reitin keskipisteen ja ajoimme ympyrää koko ajan loitoten. Eikä aikaakaan, kun Iniön pääsaaren Perkalan vieressä pienen kalliokarin reunalla kellui keltainen vene. Kun laskeuduimme karille, Hessu kömpi veneestä kohmeisena kopteriimme.

Bensiini oli loppunut. Lumisade oli yllättänyt kokeneen merenkulkijan, joka oli alkanut ilmeisesti ajaa ympyrää. Kompassia ei silloin vielä veneessä ollut. Soitimme meripelastajille, jotka kävivät hinaamassa Tipitiin pois. Me laskeuduimme helikopterilla Naantalin Vanhankaupungin rantaan, nk. halkolaiturin parkkipaikalle. Matkamme aikana Hessu ei puhunut mitään. Hytisi vaan.

Laskeuduttuamme halusin tilata taksin, joka veisi hänet terveyskeskukseen kontrolliin. ” Ei merimiestä tällaisen jutun vuoksi sinne viedä, mennään suoraan Tawastin Kiltaan, ( ravintola 100 m päässä ) nyt olisi kuuma rommitoti poikaa.” Menimme Tawastin kiltaan, jossa Naantalin Rantaparlamentti ( paikallisia maailmanparantajia ) istui koolla. Kuultuaan tapahtumat, joku lopuksi kysyi vakavana: ”Kuule Hessu. Se oli totinen paikka. Kerro suoraan, pelottiko sinua yhtään? ”
” Pelotti! Pelotti tietenkin. Pelotti niin hemmetisti. Enhän minä koskaan ole aiemmin ollut helikopterin kyydissä.”

Vielä tänään ehdit tilata Onnellisen miehen tarinoita sekä Onnellisen miehen keittokirjan tarjoushintaan. www.oskarionnellinen.fi Huom. ainutlaatuinen takuu: Jollei naurata, saat palauttaa.

VÄISKI VEMMELSÄÄREN PORKKANAPIHVIT

mustapippuria
Merisuolaa vähän
Öljyä paistamiseen

Rouhi kypsä porkkana ja sekoita joukkoon silputtu purjo. Lisää kananmunat ja mausteet ja sekoita vielä. Muotoile pieniksi pihveiksi. Paista ohukaispannulla.
Yhdessä pihvissä on 25 kilokaloria ja noin 1,5 grammaa hiilihydraattia. Maistuisivat varmaan myös perheen pienimmillekin.